ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي ﺗﺮزاﻗﻲ ﺑﺮاي ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﻣﻮﺿﻌﻲ‬

‫ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﻛﻪ ﻣﻲ داﻧﻴﻢ راﺑﻄﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي ﺗﺮزاﻗﻲ ﺑﺎ ﻓﺮض ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﻛﻠﻲ در ﺧﺎك ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ‬ ‫ﺧﺎك ﻫﺎي ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺷﻞ و ﻧﺮم ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻣﺘﺤﻤﻞ ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﻣﻮﺿﻌﻲ ﻳﺎ ﺳﻮراخ ﺷﻮﻧﺪه ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﺮاي ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ‬ ‫ﻣﻮﺿﻌﻲ در ﺧﺎك، ﺗﺮزاﻗﻲ رواﺑﻂ زﻳﺮ را ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﻮد: ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي اﺻﻼح ﺷﺪه و ‪ c  2 c‬ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.‬ ‫3‬ ‫ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي اﺻﻼح ﺷﺪه را ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺎ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ ) ‪ φ  tan 1 ( 2 tan φ‬ﺑﻪ ﺟﺎي ‪ φ‬در ﻣﻌﺎدﻻت )2-7(، )2-8( و )2-9(‬ ‫3‬ ‫ﺑﺎ ‪ φ‬در ﺟﺪول 2-3 ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﻧﺪ.‬ ‫وﺳﻴﻚ روش زﻳﺮ را ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ‪ φ ‬ﺟﻬﺖ ﺗﺨﻤﻴﻦ ‪ N c‬و ‪ Nq‬ﺑﺮاي ﻓﻮﻧﺪاﺳﻴﻮن ﻫﺎي ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺮ روي ﻣﺎﺳﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﻮده اﺳﺖ:‬ ‫در اﻳﻦ راﺑﻄﻪ ‪ D r‬ﺗﺮاﻛﻢ ﻧﺴﺒﻲ ﻣﺎﺳﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ در روش وﺳﻴﻚ ﻧﻮع ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﺗﺎﺑﻌﻲ از ﺗﺮاﻛﻢ ﻧﺴﺒﻲ اﺳﺖ.‬
‫ﺟﺪول 2-3 ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي اﺻﻼح ﺷﺪه ﺗﺮزاﻗﻲ ‫ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ روش ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدي ﺗﺮزاﻗﻲ ﻣﺤﺎﻓﻈﻪ ﻛﺎراﻧﻪ ﺑﻮده و از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ روش وﺳﻴﻚ ﺣﺎﺷﻴﻪ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻛﻤﻲ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ‬ ‫اﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ زاوﻳﻪ اﺻﻄﻜﺎك داﺧﻠﻲ ﺧﺎك ‪ 28  φ  36 ‬ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮان از درون ﻳﺎﺑﻲ ﺧﻄﻲ ﺑﺮاي ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ‬ ‫ﺑﺎرﺑﺮي اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد. ﺣﺎﻟﺖ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي در ﺟﺪول 2-4 ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺤﺪوده ﺗﻐﻴﻴﺮات زاوﻳﻪ‬ ‫اﺻﻄﻜﺎك ﺧﺎك ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻣﺨﺘﻠﻂ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ زﻳﺮا ﻧﻮع ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﺧﺎك در اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻴﺴﺖ.‬

منبع : ایران سازه

دانلود فایل پاورپوینت میکروپایل(فارسی)

تهیه کننده : مصطفی عابدی

استاد راهنما : دکتر شفیعی 

برای دانلود از ایران سازه اینجا کلیک کنید...