ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي ﺗﺮزاﻗﻲ ﺑﺮاي ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﻣﻮﺿﻌﻲ
ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي ﺗﺮزاﻗﻲ ﺑﺮاي ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﻣﻮﺿﻌﻲ
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﻛﻪ ﻣﻲ داﻧﻴﻢ راﺑﻄﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي ﺗﺮزاﻗﻲ ﺑﺎ ﻓﺮض ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﻛﻠﻲ در ﺧﺎك ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﺧﺎك ﻫﺎي ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺷﻞ و ﻧﺮم ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻣﺘﺤﻤﻞ ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﻣﻮﺿﻌﻲ ﻳﺎ ﺳﻮراخ ﺷﻮﻧﺪه ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﺮاي ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﻣﻮﺿﻌﻲ در ﺧﺎك، ﺗﺮزاﻗﻲ رواﺑﻂ زﻳﺮ را ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﻮد: ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي اﺻﻼح ﺷﺪه و c 2 cﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. 3 ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي اﺻﻼح ﺷﺪه را ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺎ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ ) φ tan 1 ( 2 tan φﺑﻪ ﺟﺎي φدر ﻣﻌﺎدﻻت )2-7(، )2-8( و )2-9( 3 ﺑﺎ φدر ﺟﺪول 2-3 ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﻧﺪ. وﺳﻴﻚ روش زﻳﺮ را ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ φ ﺟﻬﺖ ﺗﺨﻤﻴﻦ N cو Nqﺑﺮاي ﻓﻮﻧﺪاﺳﻴﻮن ﻫﺎي ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺮ روي ﻣﺎﺳﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﻮده اﺳﺖ: در اﻳﻦ راﺑﻄﻪ D rﺗﺮاﻛﻢ ﻧﺴﺒﻲ ﻣﺎﺳﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ در روش وﺳﻴﻚ ﻧﻮع ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﺗﺎﺑﻌﻲ از ﺗﺮاﻛﻢ ﻧﺴﺒﻲ اﺳﺖ.
ﺟﺪول 2-3 ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي اﺻﻼح ﺷﺪه ﺗﺮزاﻗﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ روش ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدي ﺗﺮزاﻗﻲ ﻣﺤﺎﻓﻈﻪ ﻛﺎراﻧﻪ ﺑﻮده و از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ روش وﺳﻴﻚ ﺣﺎﺷﻴﻪ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻛﻤﻲ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ زاوﻳﻪ اﺻﻄﻜﺎك داﺧﻠﻲ ﺧﺎك 28 φ 36 ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮان از درون ﻳﺎﺑﻲ ﺧﻄﻲ ﺑﺮاي ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد. ﺣﺎﻟﺖ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺿﺮاﻳﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮي در ﺟﺪول 2-4 ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺤﺪوده ﺗﻐﻴﻴﺮات زاوﻳﻪ اﺻﻄﻜﺎك ﺧﺎك ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻣﺨﺘﻠﻂ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ زﻳﺮا ﻧﻮع ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﺑﺮﺷﻲ ﺧﺎك در اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻴﺴﺖ.
منبع : ایران سازه
دانلود فایل پاورپوینت میکروپایل(فارسی)
تهیه کننده : مصطفی عابدی
استاد راهنما : دکتر شفیعی
استاد راهنما : دکتر شفیعی
+ نوشته شده در پنجشنبه سوم اسفند ۱۳۹۱ ساعت 1:23 توسط سحر
|