آیا امکان ایجاد ترک در دیوارهای لیکا وجود دارد ؟
آیا امکان ایجاد ترک در دیوارهای لیکا وجود دارد ؟
بحث ایجاد ترک به عوامل مختلفی مربوط می شود که شامل موارد زیر می گردد .
1- در صورتی که در دیوار ساخته شده از مصالح مختلف استفاده شود نظیر لیکا
وسفال یا لیکا آجر،این احتمال به دلیل عدم یکنواختی ضریب انبساط و انقباض
مصالح موجود دارد و در صورتی که در دیوار ساخته شده کلیه محصولات استفاده
شده یک دست باشند این احتمال به کمترین حد خود خواهد رسید و با توجه به
تنوع بسیار زیاد محصولات لیکا توصیه می شود دیوار یکپارچه از یک نوع محصول
ساخته شود .
2- در صورتی که ضخامت گچ و خاک در دیوار زیاد احتمال ترک وجود دارد . با
توجه به تلورانس استاندارد بلوکهای لیکا در عرض (3± میلیمتر ) در صورتی که
ضخامت گچ و خاک زیاد نباشد ، احتمال بروز ترک بسیار پائین خواهد بود .
3- یکی از عوامل تأثیر گذار بر ایجاد ، ضریب جمع شدگی ناشی از خشک شدن می
باشد که با توجه به نتایج بدست آمده از آزمایشات انجام شده طی پروسه دریافت
گواهینامه فنی محصول ، این عدد کمتر از 0.065 می باشد و لذا از ناحیه بلوک
نمی تواند ترک حادث شود .
4- در صورتی که مقاومت مصالح بلوکی در حد استاندارد باشد ، در اثر تکانهای
ناشی از زلزله های با شدت کم در طبقات بالای ساختمانهای بلند مرتبه و هم
چنین نشست کلی ساختمان می تواند ترک ایجاد شود .
5- در صورتی که هنگام اجرای دیوار چینی دهنه و ارتفاع مجاز رعایت نشود
احتمال بروز ترک وجود دارد که البته در این مورد ارتباطی به نوع مصالح وجود
ندارد .
6- در صورتی که اجزای فلزی سازه مخصوصا" ستونها و بادبندها با توری موغی
پوشیده نشوند ، با ز هم احتمال ترک وجود دارد که بازهم ارتباطی به نوع
مصالح وجود ندارد .
7- در صورتی که هنگام اجرای گچ و خاک یا گچ مصرفی ) دارای دانه بندی درشت تراز حد استاندارد باشند بازهم احتمال ترک وجود دارد .
8- نشست کلی سازه که در بند 4 به آن اشاره شد می توان به عنوان یکی از
عوامل تأثیر گذار برایجاد ترک باشد که این مورد در ارتباط با ترکهای افقی
می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
منبع : شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران شاسا
عکس های طبیعت و معماری
گالری کوچک
خانه عکاسان ایران با عکسهای متنوعی از طبیعت و معماری پوشیده شده بود.
عکسهایی از طبیعت بکر ایران و بناهای معماری این کشور که در نوع خود بی
همتاست. در مجموع 50 قطعه عکس 50×70 و 100×70 به صورت سیاه و سفید و رنگی
به نمایش درآمدند.
علیرضا رنجبر شورابی، جواد سیدی، سعید شجاعی، کاوه
فرزانه و علی مهاجران چهار عکاسی هستند که ماحصل عکاسی خود از مناطق مختلف
ایران را در این نمایشگاه عرضه کردهاند.
این چهار عکاس در بخشی از
یادداشت خود بر این نمایشگاه نوشتهاند:« هنر خاستگاهی عمیق و پهناور در
هزارتوی وجودی آدمی دارد و به واقع کلام، نوعی خاص از دیدن است. دیدنی با
همهی ابزارهای حسی آدمی؛ و در این میان دیدن آنچه هست یا حقیقت، بیشک
نشات گرفته از روح انسانیت است و در این میان تصویرگری به مدد گذر نور از
جعبهای تاریک، خورشیدی را مینماید که هم گرمیبخش است و هم
روشنگر.میتوان دگرگونه عمل کرد و اندیشید».
در ادامه آمده است:« آنچه
در این مجموعه در برابر چشمان شماست، خاستگاه اینچنینی داشته است، چرا که
تصویرگر واقعیتها به حقیقت وفادار است. زینروست که میتواند هم اثرگذار
باشد و هم مامن شاهکارهایی برای نیروگرفتن دوباره، متوازنتر و متکاملتر.
تصویرگری آنچه که هست انتخاب چهارچوبی است از میان خیل بیکران قابهای بصری
که برخاسته از روح و روان فرد است و مختصات توام زمانی و مکانی دارد. طبیعت
با نهادها وگرههای بیکران خود؛ ساخته شده با دست و چه به صورت بکر و دست
نخورده نگاه ما را به کرانههای اسرار خود فرا میخواند تا کاشف اسرار هستی
شویم». عکسهای این نمایشگاه از روز گذشته در پایگاه خانه عکاسان ایران به
نشانی www.iranipc.ir قابل مشاهده است