راهنمای قالب بندی برای بتن پیش تنیده
راهنمای قالب بندی برای بتن
ACI-347-01 Guide to Formwork for Concrete
Guide to Formwork for Concrete Reported by ACI Committee 347
به حجم 382 کیلوبایت
در فرمت پی دی اف (pdf)
شرمنده به علت قوانین سایت فوق از ایجاد لینک کمکی معذور هستم در صورت یافتن لینک در اینترنت قرار داده خواهد شد...
http://www.iiiwe.com/file/attachment/article/guide_formwork_concrete/347_01.pdf
منبع : شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران شاسا
شناخت معماری اسلامی در ایران
بیری سامانی در
نشست مؤلفهها و شاخصههای شناخت معماری اسلامی ایران، ارتباط طبیعت و
معماری در معماری اسلامی ایران با بیان اینکه وقتی یک معمار یک بنای تاریخی
را میتواند به وجود آورد که در برابر قوانین طبیعت تسلیم باشد، اظهار
داشت: در این حالت حتی یک خانه روستایی نیز میتواند معماری اسلامی داشته
باشد. وی با تاکید بر اینکه چنین معماری وصف شدهای محدود به یک مکان خاص
نیست، ادامه داد: در واقع معماری اسلامی همان رجوع به عقل و عمل است.
این
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه البته همان گونه که امروزه ما معماری
اسلامی نداریم خانهها و بناهای تاریخی ما نیز معماری اسلامی ندارد، تصریح
کرد: موضوع فوقالذکر از منظر طبیعی و طبیعت نیز قابل بیان است. وی افزود:
از جمله دلایلی که در حال حاضر عمر بناهای تاریخی ما کاهش یافته نیز همین
موضوع است و نباید فراموش کرد که در صورتی که بناهای تاریخی ما با طبیعت
سازگار باشد طبیعت نیز به دلیل همین سازگاری این بناها را نگه میدارد.
کبیری
با بیان این واقعیت که بناها و فضاهای موجود با طبیعت در حال جنگ است،
اضافه کرد: طبیعت وظیفه حفظ اعتدال را بر عهده دارد و در واقع هدف طبیعت به
نیکی و کمال رساندن وجودات عالم است و در واقع قوانین آن قوانین خداوند
عالم بر مخلوقش محسوب میشود. وی گفت: معمار با دل سپردن به پرتو طبیعت
وجودش بزرگ میشود و این موضوع بزرگ شدن نفس معمار را نیز به همراه دارد.
این
استاد با اشاره به اینکه در صورتی که هر کاری را که طبیعت انجام میدهد
معمار نیز همان کار را انجام دهد میتوان یک اثر زیبا را خلق کرد، بیان
داشت: میتوان از طبیعت به عنوان یک قوه کیمیایی یاد کرد و تسلیم شدن در
برابر طبیعت نه به معنای اسیر شدن بلکه به معنای بزرگ شدن است. در بخش
دیگری از این نشست یک استاد کار قدیمی در مورد مرمت بناهای تاریخی بیان
داشت: بناهای سنتی هماهنگی خاصی با طبیعت خود دارند چنانچه به طور مثال
خانههای قدیمی در چهار سمت حیاط دارای اتاق بودند و در هر فصل هر یک از
این اتاقها کاربری خاصی داشتهاند.
بهرام اولیکی با اشاره به اینکه هدف و انگیزه از چنین ساختهایی هماهنگی نسبی با طبیعت بوده است، افزود: در برخی دیگر از بناهای تاریخی چون سر در مساجد همانگونه که مشاهده میشود چنین بناهایی بسیار مرتفع بوده و در واقع هدف از انجام چنین اقدامی استفاده از زیبایی و نور طبیعت بوده است